top of page

BETER SLAPEN

Wat is het?

Cognitieve gedragstherapie voor insomnia (CGTi) is een gestructureerd, wetenschappelijk onderbouwd, groepsprogramma waarbij men tracht een betere slaapefficiëntie en slaapkwaliteit te verkrijgen. Gedurende vijf weken (sessies van 2 uur) wordt in groep gewerkt rond een aantal belangrijke pijlers:

  • inzicht krijgen in het eigen slaappatroon aan de hand van een slaapdagboek;

  • psycho-educatie: wat is gezonde slaap? welke mechanismen houden slaapproblemen in stand?

  • slaapgedrag: verkeerd aangeleerde slaapgewoonten aanpakken, slaaprestrictie en stimuluscontrole (juiste prikkels associëren met slaap);

  • omgaan met piekeren en doorbreken van gedachten die de slaap verstoren;

  • relaxatietechnieken leren toepassen.

 

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze groepstherapie tot de beste en meest langdurige resultaten leidt.

 

Wanneer aangewezen?

Slaapklachten komen vaak voor. Meestal zijn deze klachten tijdelijk van aard en gaan ze ook spontaan weer over. Maar sommige mensen hebben veel langer last van een verstoorde slaap. Omdat slaapproblemen negatieve gevolgen kunnen hebben, op de psychische en fysieke gezondheid, is behandeling nodig.

Eén op de vijf Belgen lijdt echter aan slapeloosheid. Slecht slapen kan je echt de moed doen verliezen. Je kan je minder concentreren op je werk, je wordt prikkelbaar en maakt je zorgen of je de volgende nacht al dan niet zal slapen. Hierdoor gaat het slaapprobleem een eigen leven leiden en raak je in een vicieuze cirkel. Slaapproblemen nemen steeds toe. Ook het gebruik van slaapmedicatie verloopt reeds meerdere jaren in stijgende lijn.

Bij aanhoudende problemen bieden we een vorm van slaaptraining aan, waarbij je inzicht krijgt in je verstoord slaappatroon en waarbij je vaardigheden leert om zelf je slapeloosheid aan te pakken. Zo kan je genieten van een verkwikkende nachtrust.

Bij CBT-i staat het doorbreken van de vicieuze cirkel van langdurige slapeloosheid als doel voorop. Concreet gaat het om het vergroten van de zelfredzaamheid, zelfcontrole en het aanleren van probleemoplossende vaardigheden.

Praktisch:

Aanmelding?

Of deze groepstherapeutische behandeling aangewezen is voor uw slaapproblemen, wordt bekeken tijdens het individuele intakemoment bij één van de begeleidende psychologen.  

Locatie?

In Turnhout. Exacte locatie volgt nog.

 

Wanneer?

Telkens dinsdagvoormiddag van 9u30 tem 11u30:

7/5/2024

14/5/2024

21/5/2024

28/5/2024

4/6/2024

Kostprijs?

12,5euro voor de volledige reeks.

Wie heeft recht op deze vergoede sessies?

Binnen de eerstelijns psychologische zorg heeft iedereen met een kwetsbaarheid op het vlak van psychisch welbevinden per periode van 12 maanden recht op maximum 8 individuele sessies en maximum 5 groepssessies. De eerste individuele sessie/ intakegesprek is gratis.

Begeleiding?

Jonathan Pilate, klinisch psycholoog en psychotherapeut i.o.

Maarten Van Autenboer, klinisch psycholoog en cognitief-gedragstherapeut

 

Inschrijving?

Ten laatste 31 januari 2023

Via:

Jonathan.pilate@noordpraktijk.be

Maarten.vanautenboer@noordpraktijk.be

bottom of page